Wednesday 9 May 2012

HIMPUNAN HADIS-HADIS RASULULLAH SAW




HADIS-HADIS RASULULLAH (SAW) MENGENAI SOLAT  DAN WUDUK


1. "Solat berjemaah itu lebih afdal (baik) daripada solat bersendirian dengan 27x darjat" (H.R.Bukhari dan Muslim)


2. "Sesiapa yg solat berjemaah kemudian duduk berzikir hingga terbit matahari kemudian solat 2 rakaat maka ia akan mendapat pahala haji danumrah yang sempurna" (H.R.Tarmizi)


3. "Sesiapa yang berjalan untuk solat fardhu maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan haji dan jika berjalan untuk soalt sunat makan pahalanya seperti orang yang mengerjakan umrah sunat" (H.R.Attabrani)


4. "2 rakaat solat sunat fajar itu pahalanya lebih baik daripada dunia seisinya" (H.R.Muslim & Tarmizi)


5. "Sesiapa yang solat sunat sebelum asar 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan jasadnya dari api neraka" (H.R.Attabrani)


6. "Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanyan diatas kepala dan kedua bahunya.Setiap kali ia rukuk atau sujud akan jatuhlah dosa-dosanya itu" (H.R.Attabrani)


7. "Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas zohor sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan dirinya dari api neraka. (H.R.Abu Daud & Tarmizi)


8. "Sesiapa yang berwuduk dengan sempurna maka keluarlah dosa dari tubuhnya sehingga dari bawah kukunya juga" (H.R.Muslim)


9. "Malaikat akan berdoa untuk kamu selama kamu masih berada didalam masjid dan melakukan solat dan selama kamu tidak berhadas.Berkata Malaikat "Ya Allah ampunillah dia dan turunkanlah RahmatMu kepadanya". (H.R.Bukhari)


10. "Sesiapa yang solat Isyak berjemaah makan bagaikan bangun (beribadah) 1/2 malam dan (pada esok paginya) ia mengerjakan solat Subuh secara berjemaah juga maka (pahalanya) bagaikan bagun semalaman (penuh)". (H.R.Muslim & Ahmad)


11. "Apabila kamu rasa ada angin didalam perutmu kemudian kamu ragu adakah ianya telah keluar atau belum,maka jangan lah keluar dari solatmu sehingga jelas terdengar bunyi atau tercium baunya" (H.R.Muslim)


12. "Tidak takutkah orang yang mengangkat kepala sebelum imam (mengangkat kepalanya),kelak akan digantikan kepalanya dengan kepala keldai" (H.R.Sahih Muslim)


13. "Solat dengan bersiwak (menggosok gigi) lebih afdal (baik) dari 70x solat tanpa siwak" (H.R.Zanjawaih & Hakim)


14. "Solat sunat atau fardhu dengan memakai serban menyamai 25x solat yang tidak memakai serban dan solat jumaat dengan memakai serban menyamai 70x Jumaat tanpa memakai serban" (H.R.Ibn'Asakir)


15. "Malaikat senantiasa berdoa untuk kamu selama mana ia berada ditempat yang ia sembahyang padanya,selagi ia tidak berhadas" (H.R.Bukhari & Muslim)


16. "Apabila imam bangun dari rukuk serta membaca doa,maka hendaklah kamu membaca "Allahuma Rabbana lakalhamdu" kerana sesiapa yang berkebetulan bacaanya dengan bacaan Malaikat,nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu" (H.R.Bukhari & Muslim)


17. "Sesungguhnya Allah swt emberi rahmat dan malaikatNya pula mendoakan baginya orang-orang yang sembahyang pada saf yang pertama" (H.R. Ahmad & Abu Daud)


18. "Sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja,maka ia kafir terang-terangan" (H.R.Attabrani)


19. "Sesiapa yang berwuduk padahal ia masih ada wuduk,maka dicatat untuknya sepuluh hasanat (kebaikan)" (H.R.Attabrani)



p/s: Sekian.Wassalam.

No comments:

Post a Comment