Monday 21 May 2012

HADIS RASULULLAH TENTANG NIKMAT-NIKMAT SYURGA



Abu Hurairah r.a berkata: Ya Rasulullah dari apakah dibuat syurga itu?
Jawabnya: Dari Air. Kami bertanya: Beritakan tentang bangunan syurga!

Jawabnya yang bermaksud:
-Satu bata dari emas dan satu bata dari perak dan lantainya kasturi yang semerbak harum,tanahnya dari za'faran,kerikirnya mutiara dan vakut,siapa yang memasuki dalamnya senang dan tidak susah,kekal tidak mati tidak lapuk pakaiannya,tidak berubah mukanya.

Kemudian Nabi saw bersabda yang bermaksud:

Tiga macam doa yang tidak akan tertolak: imam (pemimpin hakim) yang adil.Dan orang puasa ketika berbuka. Dan orang teraniaya,maka doanya terangkat diatas awam,dilihat oleh Allah SWT lalu berfirman, "demi kemuliaan dan kesabaranKu, Aku akan bela padamu walau hanya menanti masanya".

Abu hurairah r.a berkata: Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

"sesungguhnya didalam syurga ada pohon besar sehingga seorang yang berkenderaan dapat berjalan dibawah naungannya selama seratus tahun tidak putus naunganya, bacalah: Wa dhilin mamdud (dan naungan yang memanjang terus). Dan didalam syurga kesenangannya yang tidak pernah dilihat mata atau didengar oleh telinga,bahkan tidak pernah terlintas didalam hati (perasaan) manusia,bacalah kamu: Maka tidak seorang pun yang mengetahui apa yang tersembunyi bagi mereka dari kesenangan yang memuaskan hari sebagai pembalasan apa yang telah mereka lakukan. Dan tempat pecut didalam syurga lebih baik dari dunia seisinya. Bacalah ayat yang bermaksud: Maka siapa dijauhkan dari api dan dimasukkan dalam syurga beerti telah beruntung.

Ibn Abbas r.a berkata: Sesungguhnya didalam syurga ada bidadari yang dijadikan dari empat macam: misik,anbar,kafur dan za'faran,sedang tanahnya dicampur dengan air hidup (hayawan) dan setelah dijadikan maka semua bidadari asyik keadanya,andaikan ia berludah kedalam laut tentu menjadi tawar airnya,tercantum dilehernya, Siapa yang ingin mendapat isteri seperti aku maka hendakklah taat kepada Tuhanku.

Abu Hurairah r.a berkata: Demi Allah yang menurunkan kitab pada Nabi Muhammda SAW Sesungguhnya ahli syurga tiap masa bertambah elok cantiknya sebagaimana dahulu di dunia bertambah tua.

Ikramah berkata: Ketangkasan ahli syurga bagaikan orang umur 33 tahun lelaki dan perempuan sama-sama,sedang tingginya 60 hasta setinggi Nabi Adam a.s muda-muda yang masih muda bersih tidak berjanggut,bola matanya, memakai 70 macam perhiasan, yang berubah warnanya tiap-tiap jam, 70 macam warna, maka dapat melihat mukanya dimuka isterinya demikian pula di dadanya,dibetisnya,demikian pula isterinya dapat melihat wajahnya di wajah suaminya, dada dan betisnya, mereka tidak berludah dan tidak beringus, lebih-lebih yang kotor, maka lebih jauh.


P/S: Sesungguhnya setiap janji2 Allah SWT itu adalah benar belaka,bersama-samalah kita mengejar dan menuju syurga Allah yang sgt indah ini, insyallah..dengan rahmat Allah swt kita akan bersama-sama dikurniakan syurga di hari yang kekal abadi kelak.





No comments:

Post a Comment