Thursday 24 May 2012

9 TEMPAT PALING PELIK DI DUNIA

Planet Bumi adalah suatu ciptaan yang menakjubkan untuk diteroka dengan daya tarikan nilai estetika. Malah di era ini sarap dengan teknologi ini, wujud beberapa tempat yang akan ditemui atau dianggap sebagai pelik. Mari kita lihat 9 tempat-tempat yang paling pelik di bumi.

1. Kauai, Hawaii

-Kauai adalah pulau yang paling kuno di Hawaii yang juga yang keempat terbesar yang terletak di pulau-pulau utama. Lava ditepi pantai membuat pengalaman duniawi di sini yang menakjubkan dan sungguh pelik. 


2. Spotted Lake, Osoyoos

-Tasik Spotted, tasik masin yang terletak di barat laut Osoyoos, British Columbia. Apabila air menyejat pada musim panas, bintik-bintik besar mineral tertinggal yang memberikannya nama.


3. Aurora Borealis (North Pole)

-Aurora atau cahaya kutub utara, cahaya yang sungguh cantik secara semula jadi menerangi langit pada waktu malam di rantau kutub. Ia dianggap sebagai "Tarian daripada Roh" oleh orang-orang Cree.


4. Fly Geyser, Reno

-Fly Geyser adalah perkara yang pelik di bumi, merupakan air mata air yang terpancut keluar. Ia terdiri daripada dua geisar di mana salah satu itu dalam keadaan tidak aktif manakala yang lain memancut.


5. Socotra

-Socotra adalah tempat yang paling asing yang terletak di Afrika di mana anda boleh mencari payung berbentuk pokok darah, pokok berair gergasi, pokok timun dan lain flora dan fauna secara eksklusif habitat ditempat ini.


6. Rio Tinto

-Ia berasal dari pergunungan Sierra Andalusia dan berwarna merah mungkin disebabkan hingga kini besi dan mineral lain yang telah ditambah melalui perlombongan lama di kawasan itu.


7. Moeraki- New Zealand


-Moeraki adalah besar, aneh, batu-batu sfera ditemui di Pantai Koekohe. Ini adalah berpunca dari enapan di lantai laut.


8. Pamukkale

-Kolam Pamukkale adalah terletak di Turki dan adegan pelik ditonton oleh penduduk bumi. Ini terbentuk daripada kalsium karbonat yang mendapat didepositkan apabila air disejat. 


9. Racetrack Playa

-Racetrack Playa terletak di California dan dikenali kerana batu-batu layar terletak di sini. Di sini batu-batu bergerak dari kedudukan asal mereka menjadi seperti treck.


p/s: Allah Huuaakhbar!!




No comments:

Post a Comment