Monday 16 April 2012

Berhati-hati Bila singgah Di Perhentian RnR Seremban


Sekadar untuk berkongsi cerita agar menjadikan kita lebih berhati-hati jika melalui kawasan ini.Untuk makluman pembaca,kisah ini saya ambil menerusi blog tulisan FAIZAL FREDLEY NETWORK. Ape kisah nyer? haha wat suspend jer.hehe okla, ceritanya dibawah:

Situasi 1: Tragedi ni berlaku pada hari Ahad minggu lepas, 19 jun 2011

Ahad:
- Berhenti minum dgn kawan2 kat RnR Seremban pukul 11.30 mlm,konvoi 2 buah kereta.
- Pukul 4.30 pagi,lepas dah minum2 kitorang teruskan perjalanan ke Melaka.
- Masa dalam RnR Seremban lagi,masa dah nak kua,tiba2 gear D aku cam ada problem so aku berhenti.
- Tibe2 ade 1 kereta berhenti nak tolong.


- So aku ambek keputusan bg je diorang tunde bile diorg kate tu mslah gearbox ngan oilseal,kos dalam      Rm220 je.
- Sampai kat workshop dlm pukul 5.00 pagi diorg terus cuba nak repair gearbox aku.
- Tunggu punya tunggu diorg kate benda tu kene repair esok pagi. Aku trasa bodo plak sbb x claim    warranty kat proton, so aku amek keptusan teruskan g melaka ngan member aku.so aku tinggalkan keta kau dan aku kene tanda tangan satu resit dan aku tak perasan ada syarat kat situ yg menyatakan "SETUJU UNTUK MENUKAR APA-APA ALAT GANTI UNTUK PROSES BAIK PULIH" (lebih kurang cam tu la)

Isnin:
- 7.30 pagi sampai kat melaka.
- tdo sampai pkul 11 pagi and bangun sebb telofon bunyi. aku diberitahu yang gearbox aku dalam proses overhaul. Ya ALLAH, keta aku baru setahun 4 bulan
- 1.00 ptg,org workshop bagitahu yg kosnya adelah Rm 3800
- Aku kena tipu,dan nyesak tak hantar kat proton
- Pkul 3.00 ptg, call mana2 member polis yang ada.
- Diorang suruh tunggu sebb benda ni dah byk kali jadi.
- 7.30 mlm, org workshop call bagitahu keta dah siap dan boleh ambil,tp aku xnak ambi,aku cakap nak ambik esok.
- pukul 8.00 mlm,member aku call suruh dtg Seremban esok pagi.

Selasa:

- Sampai kat Seremban pukul 9.00 pagu
- Pegi workshop tu dgn 3 org polis.
- Lepas bos die kene basuh dgn polis tu,harga dari Rm3800 turun jadi Rm 900
- pastu kitorg g minum, polis tu bgtau dah byk kejadian dji camtu kat RnR Seremban (kedua2 arah)
- Dan kereta aku da kene sabotaj cam org lain jgk.

Situasi 2:

- Pagi tu kitorg berhenti kat RnR Seremban nak sarapan.
- Parking penuh,so kitorg parking jauh skit dan xramai org lalu lalang kat situ.
- Sarapan dalam masa 20 minit.
- Taeruskan perjalanan dalam masa 10 minit atau 10km,temperature naik
- Berhenti kat lorong kecemasan
- Xsampai seminit.satu keta berhenti, 2 org lelaki india offer nak tolong.
- Diorg chek dan kate gasket head dah bocor.
- Diorg offer nak tunde g workshop kawan die, so diorg tunde kereta dan guna tali diorg.
- Diorg cakap charge ikut harga standart atau murh lagi.
- Bila dah siap, Bil nyer ****, memag mahal nak bandingkan ngan kerosakkanya.
- Kalau xnak byr,keta xboleh ambik, try tawar menawar, tak dapat, siap nak gaduh lagi.
- kerjanya memang teruk.
- Tapi xada pilihan, nak xnak kene bayar jgk sebb nak ambik keta.
- Bila bwk keta tu g workshop member2 yg ada dkat Seremban, diorg cakap hos radiator dibocorkan masa kiorg ngah sarapan kat RnR Seremban.
- Taktik yg sama digunakan beberapa kali kat RnR Seremban.aku dah baca benda ni kat forum.lelaki2 india ni ada gak offer servis khas kat RnR nilai dan senawang. cerita2 mangsa sumernya lebih kurg.byak lgi ceritanya..korg leh baca kat forum tu, tapi dalam BI lah.Sumernya citer lebih kurang sama dan WORKSHOP YANG SAMA.


P/S: Kalau jadi ape2 problem kat kereta korng,lebih adalah lebih baik jika korang hubungi PLUS atau pihak insuran anda. Sebarkan perkara ini ok.
SUMBER ASAL: ALONGXP.COM



No comments:

Post a Comment